Wykorzystanie oleju w kuchni jest powszechnie znane, używamy go niemal codziennie do przyrządzania posiłków. Rodzajów olejów jest wiele, natomiast największą popularnością cieszą się oleje roślinne, a zwłaszcza olej słonecznikowy i rzepakowy. Każdy z nich ma wiele cennych właściwości. Dowiedz się jakie i który z nich powinieneś wybrać?

Oleje roślinne – czym są?

Oleje roślinne są polecane przez specjalistów do spraw żywienia, ponieważ dostarczają ludzkiemu organizmowi wiele niezbędnych substancji odżywczych, między innymi kwasów i witamin. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów olejów roślinnych w tym właśnie omawiane w poniższym artykule oleje rzepakowy i roślinny. Wielu polskich smakoszy jest przyzwyczajonych do oleju słonecznikowego, jednak alternatywa w postaci oleju rzepakowego stała się dla niego silną konkurencją.

Olej słonecznikowy – czym się charakteryzuje?

Olej słonecznikowy produkowany jest z ziaren słonecznika, w których znajduje się aż 38% oleju z tej rośliny. Nasiona słonecznika zawierają wiele substancji odżywczych, witamin i aminokwasów. Dodatkowo wpływają pozytywnie na funkcjonowanie organizmu, między innymi poprawiając metabolizm i działanie układu nerwowego. Olej słonecznikowy jest uważany przez dietetyków za niezbędny element codziennej diety. Jest bardzo często wykorzystywany w kuchni właśnie ze względu na swoją zawartość. Bez względu na metodę wytwarzania oleju słonecznikowego jest on zdrowy, jednak należy pamiętać, że jego spożycie nie może być nadmierne.

W oleju słonecznikowym znajduje się nawet 60% kwasów tłuszczowych Omega-6. Ponadto występuje w nim spora ilość witaminy E, beta-karotenu oraz lecytyny. Olej ten ma działanie antyoksydacyjne, redukuje trądzik i wypryski, może zmniejszać bóle głowy i stany zapalne układu trawiennego oraz krążenia. Ponadto spowalnia proces starzenia się skóry. Kolejnym atutem jest regulowanie poziomu cukru we krwi.

Olej rzepakowy – charakterystyka

Olej rzepakowy, jak sama nazwa wskazuje, powstaje z nasion rzepaku. Zawarte w nim kwasy tłuszczowe nienasycone pozytywnie wpływają na działanie układu sercowego oraz krwionośnego, a także na stan nerek i skóry. Ponadto cechuje się on najniższą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, które znacząco zwiększają ryzyko chorób serca. Z tego względu jest rekomendowany przez lekarzy jako tłuszcz bezpieczny dla serca.

W związku z tym, że olej rzepakowy zawiera dużo kwasów omega, jest doskonałym uzupełnieniem w naszej codziennej diecie. Co niezwykle istotne – stosunek ilościowy między kwasami Omega-6 i Omega-3 jest w przypadku tego oleju idealny.

Olej rzepakowy cechuje się również bogatą zawartością kwasu oleinowego, który obniża poziom „złego” cholesterolu w organizmie.

Olej rzepakowy, tak jak olej słonecznikowy, znajduje wiele zastosowań przy przygotowywaniu posiłków. Mimo że olej rzepakowy jest w naszym kraju mniej popularny, to cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Jaki olej? Rzepakowy czy słonecznikowy? Który z nich jest zdrowszy?

Przechodząc do najważniejszego pytania na temat tego, czy zdrowszy jest olej rzepakowy, czy słonecznikowy, należy zaznaczyć, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy zdać sobie sprawę z tego, że właściwości, zawarte składniki odżywcze oraz kwasy jednego i drugiego oleju znacząco się od siebie różnią. Z drugiej strony oba mają wiele cennych składników odżywczych.

Przykładowo, olej słonecznikowy ma w sobie więcej witaminy E (która działa przeciwutleniająco i niweluje wolne rodniki), olej rzepakowy zaś o wiele więcej witaminy A (która poprawia kondycję skóry i oczu) i witaminy K (która odpowiada za krzepnięcie krwi).

Zarówno olej słonecznikowy, jak i rzepakowy stanowią dobre źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Olej słonecznikowy zawiera znacznie większe ilości tych kwasów, jednak wśród nich dominują kwasy tłuszczowe Omega-6, a kwasów Omega-3 jest znacznie mniej. Kwasów Omega-3 jest z kolei dużo w oleju rzepakowym.

Olej słonecznikowy to produkt, który do swojej diety włączyć powinny osoby cierpiące na insulinooporność oraz cukrzycę, ponieważ reguluje on poziom cukru we krwi.

Wiele zależy od tego, do czego dany olej będzie wykorzystywany, a także w jakich ilościach. Pamiętaj, że nie trzeba decydować się wyłącznie na jeden rodzaj oleju, ponieważ można je zróżnicować. Ważne jest jednak to, że w zbyt dużych ilościach efekty zdrowotne mogą być odwrotne w stosunku do zamierzonych.

Nie brakuje jednak opinii o tym, że olej rzepakowy jest zdrowszą alternatywą. W tym przypadku należy również zwrócić uwagę na konkretne okoliczności, ponieważ w niektórych sytuacjach zdrowotnych dany olej może okazać się lepszym pomysłem. Oprócz tego koniecznie należy pamiętać o tym, żeby w zależności od rodzaju oleju przechowywać go w odpowiednich warunkach.

Jeśli zależy Ci na zdrowej diecie i odpowiedniej podaży tłuszczów, jednak nie masz dostatecznie dużo czasu na samodzielne przygotowanie planu żywieniowego, to serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami ds. żywienia