Cellulit to powszechny problem dotyczący kobiet, który nasila się z wiekiem. Zbliża się lato i to odpowiedni moment, żeby zadbać o piękną skórę i zdążyć przed wakacjami na plaży. Dowiedz się więcej na temat cellulitu i poznaj skuteczne sposoby na jego redukcję.

Cellulit – co to takiego?

Cellulit najczęściej pojawia się na piersiach, brzuchu czy udach. Cellulit to inaczej tzw. „pomarańczowa skórka”. Zyskał taką nazwę ze względu na zmiany struktury skóry takie jak grudki, pomarszczenia i włóknistość. W zależności od stopnia zaawansowania cellulitu jego rozmiar i wygląd będą mniej lub bardziej intensywne.

Gdy zobaczymy pierwsze oznaki cellulitu trzeba jak najszybciej zacząć działać, ponieważ im wyższe stadium tym trudniej z nim walczyć, a w najbardziej zaawansowanym stadium zmiany mogą być nieodwracalne. Bardzo dużym problemem jest towarzysząca cellulitowi nadwaga i otyłość. Pomarańczowa skórka jest bezpośrednio związana z komórkami tłuszczowymi (adypocyty), więc im więcej nadprogramowych kilogramów tym objawy cellulitu są coraz bardziej widoczne.

Gdy komórki tłuszczowe się powiększają powodują ucisk w naczyniach krwionośnych i limfatycznych, które są tuż obok nich. Stopniowo pogarsza się krążenie w skórze i słabnie przemiana materii w komórkach. Przyswajają coraz mniej tlenu i składników odżywczych, co zaburza proces usuwania toksyn. Konsekwencją jest gromadzenie toksyn i wody w tkankach. Cellulit to nierównomierne rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, w której grudki tłuszczu przyczyniają się do powstawania pustych przestrzeni między nimi.

Przyczyny powstawania cellulitu są następujące:

  1. Wysoki poziom estrogenów
  2. Brak aktywności fizycznej
  3. Nadmiar słodyczy
  4. Wysokie spożycie soli
  5. Przetworzona żywność
  6. Napoje gazowane
  7. Siedzący tryb życia
  8. Problemy z krążeniem
  9. Wady postawy
  10. Papierosy
  11. Kawa
  12. Alkohol
  13. Obcisłe ubrania
  14. Buty na wysokich obcasach

Stopnie cellulitu

  1. Na pierwszy rzut oka nie jest bardzo widoczny. Można określić, czy występuje ściskając płat skóry dwoma palcami na brzuchu czy górnej części ud i obserwując czy widoczne są małe grudki.
  2. Kolejny stopień określa się w identyczny sposób co pierwszy. W tym przypadku po ściśnięciu palcami płatu skóry zamiast małych grudek zobaczymy skórę podobną do skórki pomarańczy. Dodatkowo podczas dotyku w obrębie tego miejsca możemy odczuwać lekki ból.
  3. W trzecim stopniu cellulit jest widoczny bez ściskania skóry. Skóra jest nierównomiernie pofałdowana, a grudki mają większą objętość.
  4. W najwyższym stopniu cellulitu, skóra trzęsie się od nadmiaru pofałdowań. Gdy jej
    dotykamy, bardzo łatwo wyczuć grudki, które są bardzo bolesne.

Rodzaje cellulitu

  1. CELLULIT WODNY – to rodzaj cellulitu, który pojawia się najwcześniej. Możemy ją zauważyć podczas ściśnięcia fałdy skóry. Powierzchnia skóry będzie nierówna i będzie na niej widać małe opuchlizny. W przypadku tego rodzaju cellulitu skuteczna będzie odpowiednie ćwiczenia gimnastyczne i dieta.
  2. CELLULIT TŁUSZCZOWY – to kolejne stadium cellulitu. Na skórze widać zagłębienia i czuć podczas dotyku grudki i drobne guzki. Przyczyną są powiększone komórki tłuszczowe. Wówczas zaleca się odpowiednio intensywną aktywność fizyczną i kosmetyki wspomagające redukcję cellulitu.
  3. SKÓRA MATERACOWA – to najbardziej zaawansowane stadium cellulitu. Charakteryzuje się licznymi widocznymi guzkami i zagłębieniami na skórze. Niestety, gdy pojawi się niedokrwiony obszar pokryty bruzdami, będzie się stopniowo powiększać. Zmiany są nieodwracalne, ale można działać, żeby je zahamować. W tym przypadku, nawet lekarz medycyny estetycznej nie odwróci efektu skóry materacowej, dlatego jeżeli zobaczymy pierwsze oznaki cellulitu wodnego lub tłuszczowego trzeba jak najszybciej zacząć działać.

Jak walczyć z cellulitem? Poznaj 10 najlepszych sposobów na redukcję cellulitu!

  1. Woda, woda i jeszcze raz woda – picie pomaga wypłukać toksyny zawarte w organizmie, które prawie w największym stopniu sprzyjają powstawaniu cellulitu.
  2. Zdrowe odżywianie – zdrowa, pełnowartościowa dieta z odpowiednią proporcją tłuszczy dla wybranego organizmu.
  3. Masaż antycellulitowy – masaż lodem, masaż pneumatyczny, ciepłym olejem ze świecy. Należy pamiętać, że masaże są dopełnieniem zabiegów pielęgnacyjnych z użyciem odpowiednich kosmetyków, aktywności fizycznej oraz zdrowej diety. Samo masowanie cellulitu na niewiele się zda, jeśli inne elementy kuracji nie będą stosowane.
  4. Ćwiczenia wspomagające walkę z cellulitem (np. spacery, jogging, trening interwałowy, spinning, orbitrek, skakanka, ćwiczenia na brzuch, pośladki i nogi) – tak naprawdę każdy wysiłek fizyczny będzie odpowiedni do walki z pomarańczową skórką.
  5. Systematyczne peelingi (np. z soli morskiej, kawy).
  6. Szczotkowanie na sucho – pobudza mikrokrążenie i dotlenia organizm w 5 minut, pobudza również limfę.
  7. Rollmasaż – automatyczna rolka, która obraca swoje wałki z odpowiednią prędkością. Pobudza limfę, wpływa na oczyszczanie organizmu z toksyn, ujędrnia skórę, dodatkowo pomaga uśmierzyć bóle stawów.
  8. Zimne prysznice – mogą wpływać na redukcję cellulitu (on nie lubi zimna).
  9. Masaże z wykorzystaniem specjalnej aparatury dostępnej w salonach kosmetycznych lub w salonach medycyny estetycznej. To najbardziej skuteczny sposób na redukcję cellulitu.
  10. Ogranicz spożycie soli i sodu, ponieważ powodują zatrzymywanie wody w organizmie i obrzęki.

Naturalne produkty, które pomagają w walce z cellulitem to: zielona herbata, buraki, brokuły, czarna rzepa, koper włoski, pokrzywa, kurkuma, mniszek lekarski. Możesz je jeść, pić, stosować jako okłady czy składniki kosmetyków. Dzięki nim pobudzisz ukrwienie, przyśpieszysz przemianę materii i usprawnisz budowę kolagenu.

Najskuteczniejszą jednak metodą jest konsultacja z ekspertem, który stworzy odpowiedni plan działania na pozbycie się cellulitu i uwzględni w nim wszystkie ważne elementy. Zarówno w przypadku cellulitu wodnego, tłuszczowego, jak i ciążowego odpowiednio dobrana dieta, aktywność fizyczna, zabiegi fizykalne i kosmetyczne, a także dodatkowe wspomaganie farmaceutyczne gwarantują sukces. Jeżeli cellulit jeszcze nie występuje i nie chcemy, żeby wystąpił, należy jak najwcześniej wprowadzić zdrową zbilansowaną dietę i odpowiednie nawyki.
Zapraszamy do konsultacji z ekspertem