Skutki złych nawyków żywieniowych

Nadwaga i otyłość występują w momencie, gdy dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem większą ilość energii niż tego potrzebuje w określonym czasie. Nadmiar energii zamieniany jest w tłuszcz i magazynowany w organizmie w formie tkanki tłuszczowej. Otyłość może być spowodowana wieloma czynnikami jednocześnie. Podstawowymi aspektami warunkującymi masę ciała jest sposób odżywiania oraz domowe zwyczaje dotyczące spożywania posiłków.

Nieprawidłowe odżywianie i domowe zwyczaje = nadwaga i otyłość!!

Kiedy kształtują się nawyki żywieniowe?

Na nasz sposób odżywiania wpływa wiele czynników środowiskowych takich jak:

– miejsce zamieszkania i dostępność różnorodnych produktów spożywczych,

– odległość od najbliższego sklepu spożywczego,

– fakt czy idziemy robić zakupy pieszo, jedziemy samochodem czy zamawiamy je przez internet z dostawą do domu,

– rodzaj i częstotliwość zamawianych gotowych dań z dostawą do domu lub pracy,

– zwyczaje osób, z którymi aktualnie mieszkamy,

– miejsce i rodzaj wykonywanej pracy.

Podstawowych nawyków żywieniowych uczymy się od najmłodszych lat obserwując rodziców i opiekunów. To od nich w pierwszej kolejności zależy, czy przekażą nam prawidłowe zasady odżywiania. Na przykład, czy posiłki jedzone są wspólnie, popijane są wodą, czy słodzonymi i gazowanymi napojami. Ważne jest też jak są obfite, czy składają się z jednego dania, czy z kilku i są zakończone deserem. Podświadomie stosujemy mniej więcej te same zasady w dorosłym życiu. Jeżeli powielamy złe nawyki, doprowadzą nas do nadwagi i otyłości.

 

Jak rozpoznać złe nawyki żywieniowe?

Nieprawidłowe odżywianie:

– jedzenie zbyt obfitych posiłków, składających się z zupy, dania głównego i deseru,

– jedzenie posiłków z mniej niż 3-4 godzinnymi przerwami między nimi,

– nieregularne jedzenie posiłków,

– dojadanie między posiłkami na przykład słonych lub słodkich przekąsek,

– nieregularne pory jedzenia posiłków

– nie jedzenie śniadań

– jedzenie jednego lub dwóch posiłków w ciągu dnia – np. po powrocie z pracy

– jedzenie później kolacji składającej się z tłustych produktów i węglowodanów

– picie napojów słodzonych

– mała ilość lub brak warzyw w diecie

– mała różnorodność spożywanych produktów oraz niechęć do próbowania nowych

Jeżeli 3 lub więcej z powyższych zachowań charakteryzują Twoją dietę, jesteś w grupie ryzyka nadwagi i otyłości. Zmiana nawyków żywieniowych nie jest prosta, ale nie jest niemożliwa! Wystarczy powiedzieć TAK dla zdrowia, wypisać wszystkie nieprawidłowe zachowania i zamienić je na te zdrowe. Jeżeli chcecie mieć pewność, że przygotowany przez Was plan działania jest korzystny dla Waszego organizmu rekomendujemy skonsultowanie go z ekspertem, który dodatkowo opracuje dla Was indywidualny plan dietetyczny na 14 tygodni i będzie Was przez ten czas wspierał w jego realizacji!

 

Zrób pierwszy krok i wypełnij ankietę   👉 DOŁĄCZ