Nadwaga i otyłość występują w momencie, gdy dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem większą ilość energii niż tego potrzebuje w określonym czasie. Nadmiar energii zamieniany jest w tłuszcz i magazynowany w organizmie w formie tkanki tłuszczowej. Otyłość może być spowodowana wieloma czynnikami jednocześnie. Podstawowymi aspektami warunkującymi masę ciała jest sposób odżywiania oraz domowe zwyczaje dotyczące spożywania posiłków.

Na nasz sposób odżywiania wpływa wiele czynników środowiskowych takich jak:

– miejsce zamieszkania i dostępność różnorodnych produktów spożywczych,

– odległość od najbliższego sklepu spożywczego,

– fakt czy idziemy robić zakupy pieszo, jedziemy samochodem czy zamawiamy je przez internet z dostawą do domu,

– rodzaj i częstotliwość zamawianych gotowych dań z dostawą do domu lub pracy,

– zwyczaje osób, z którymi aktualnie mieszkamy,

– miejsce i rodzaj wykonywanej pracy.

Podstawowych nawyków żywieniowych uczymy się od najmłodszych lat obserwując rodziców i opiekunów. To od nich w pierwszej kolejności zależy, czy przekażą nam prawidłowe zasady odżywiania. Na przykład, czy posiłki jedzone są wspólnie, popijane są wodą, czy słodzonymi i gazowanymi napojami. Ważne jest też jak są obfite, czy składają się z jednego dania, czy z kilku i są zakończone deserem. Podświadomie stosujemy mniej więcej te same zasady w dorosłym życiu. Jeżeli powielamy złe nawyki, doprowadzą nas do nadwagi i otyłości.

Nieprawidłowe odżywianie:

– jedzenie zbyt obfitych posiłków, składających się z zupy, dania głównego i deseru,

– jedzenie posiłków z mniej niż 3-4 godzinnymi przerwami między nimi,

– nieregularne jedzenie posiłków,

– dojadanie między posiłkami na przykład słonych lub słodkich przekąsek,

– nieregularne pory jedzenia posiłków

– nie jedzenie śniadań

– jedzenie jednego lub dwóch posiłków w ciągu dnia – np. po powrocie z pracy

– jedzenie później kolacji składającej się z tłustych produktów i węglowodanów

– picie napojów słodzonych

– mała ilość lub brak warzyw w diecie

– mała różnorodność spożywanych produktów oraz niechęć do próbowania nowych

Jeżeli 3 lub więcej z powyższych zachowań charakteryzują Twoją dietę, jesteś w grupie ryzyka nadwagi i otyłości. Zmiana nawyków żywieniowych nie jest prosta, ale nie jest niemożliwa! Wystarczy powiedzieć TAK dla zdrowia, wypisać wszystkie nieprawidłowe zachowania i zamienić je na te zdrowe. Jeżeli chcecie mieć pewność, że przygotowany przez Was plan działania jest korzystny dla Waszego organizmu rekomendujemy skonsultowanie go z ekspertem, który dodatkowo opracuje dla Was indywidualny plan dietetyczny na 14 tygodni i będzie Was przez ten czas wspierał w jego realizacji!

 

Zrób pierwszy krok i wypełnij ankietę   👉 DOŁĄCZ