Powszechnie krąży opinia, że kolor papryki ma duże znaczenie w odniesieniu do wartości odżywczych. Faktycznie można by przypuszczać, że zielona odmiana będzie najbogatsza w kwas foliowy, a żółta w prowitaminę A.

Czy tak jest w istocie? Która papryka jest najbogatsza w witaminy i wartości odżywcze?

W której papryce jest najwięcej witaminy C?

Każdy rodzaj papryki jest bogaty w witaminę C. Jednak najwięcej jej znajdziemy w papryce czerwonej oraz zielonej, w żółtej odmianie jest jej najmniej (nie oznacza to jednak, że jest jej złym źródłem).

Bogactwo prowitaminy A 

Prowitamina A, a więc roślinny odpowiednik witaminy A, o charakterystycznym pomarańczowym zabarwieniu. W tabelach wartości odżywczych czytamy, że najwięcej mają go czerwone odmiany papryki, a najmniej – pomarańczowe. Witamina A i beta-karoten są szczególnie ważne dla oczu. Niedobory objawiają się kurzą ślepotą, a więc znacznym pogorszeniu widzenia o zmierzchu.

Źródło witaminy E

Witamina E występuje w podobnych ilościach we wszystkich trzech odmianach papryki. Jednak nieznacznie więcej jest jej w …. papryce czerwonej. Witamina E to niezwykle ważna witamina ochronna. Ma działanie antynowotworowe pod warunkiem, że przyjmuje się regularnie ją ze źródeł roślinnych. Witamina E przeciwdziała procesom starzenia się organizmu, a także wpływa dobrze na libido i płodność.

P jak papryka, P jak potas

Potas jest składnikiem mineralnych warzywnym – ciągle go tu pełno. To, dlaczego mamy go zbyt mało w przeciętnej polskiej diecie? Bo jemy zbyt mało warzyw. Papryka czerwona jest jego bardzo dobrym źródłem.

Ile kalorii ma papryka? Czerwona, żółta, zielona

Papryka czerwona jest najbogatsza w energię. W jednej średniej czerwonej papryce znajdziemy 55 kcal, a w zielonej – 45 kcal. Różnica 10 kcal nie jest jednak znacząca, a dobrodziejstwa czerwonej odmiany są niepomierne.

Chcesz zadbać o siebie i dowiedzieć się więcej na temat właściwości zdrowotnych różnych warzyw?

Nic prostszego! Wystarczy, że dołączysz do Programu Królów, który ma w swoich założeniach walory edukacyjne.

  • Dostarcza wiedzy i umiejętności komponowania właściwego dla siebie jadłospisu.
  • Uczy tego, co sprzyja dobremu zdrowiu i jeszcze lepszemu samopoczuciu.
  • Pomaga zmienić nawyki żywieniowe na te zdrowe i sprawić, aby zostały z Tobą na dłużej.

Zainteresowany? Wypełnij ten formularz i ciesz się dobrym zdrowiem!