Zdrowa Rodzina to Szczęśliwa Rodzina, a zdrowy styl życia to aktywny styl życia. Zdaje się, że wiemy o tym wszyscy, ale nasze działania w większości niestety przeczą tej wiedzy i praktyce. Badania Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) są międzynarodowymi badaniami nad zachowaniami zdrowotnymi młodzieży szkolnej. Prowadzone są pod patronatem WHO, a w naszym kraju koordynowane przez Zakład Zdrowia Dzieci i Młodzieży Instytutu Matki i Dziecka. W ramach badania analizuje się stan zdrowia, aktywność fizyczną, styl życia, zachowania zdrowotne oraz zdrowie psychospołeczne dzieci i młodzieży szkolnej w wieku jedenastu, trzynastu i piętnastu lat.

Niestety, wyniki tych badań są dość niepokojące: odsetek nastolatków aktywnych fizycznie na poziomie intensywnym lub umiarkowanym spadł w ciągu ostatnich czterech lat o siedem punktów procentowych, porównując dane z roku 2014 (24,2 proc.) i 2018 roku (17,2 proc.). Największą konkurencją dla aktywności fizycznej stała się aktywność w mediach społecznościowych, a więc – smartfony i urządzenia mobilne. Badania pokazały również, że nastolatki nadal spożywają zbyt dużo cukru, zwykle znajdującego się w słodzonych napojach. Zalecenia WHO, dotyczące tzw. umiarkowanej aktywności fizycznej, określają je jako ruch, w którego trakcie lekko przyspiesza akcja serca i pojawia się zadyszka, tak jak na przykład w czasie szybkiego spaceru lub na lekcji WF-u. Zgodnie z wytycznymi WHO, nastolatki powinny w ten sposób ćwiczyć minimum godzinę dziennie.

Maleje także intensywna aktywność fizyczna młodzieży. Za taką aktywność uważa się bieganie, gry zespołowe czy ćwiczenia aerobowe, które występują co najmniej cztery razy w tygodniu. I tu wskaźniki są również niepokojące: porównując rok 2014, gdzie około 40 proc. nastolatków ćwiczyło w ten sposób, to już w roku 2018 tylko 33 proc. W wynikach badań podkreśla się także, że im starsze dziecko, tym mniej ćwiczy; a najmniej ćwiczą dziewczęta w wieku piętnastu lat. Badacze wiążą wszystkie te fakty ze wzrastającą otyłością młodzieży. Od 2014 roku odsetek osób otyłych wśród nastolatków wzrósł o dwa punkty procentowe, głównie wśród chłopców w wieku trzynastu lat – odnotowano tutaj bowiem wzrost otyłości aż o cztery punkty procentowe.

Powody spadającej aktywności fizycznej młodzieży związane są przede wszystkim ze spędzaniem przez nich większej ilości czasu przed komputerem, tabletem czy smartfonem. Młodzież, zbyt zajęta grami komputerowymi czy też aktywnością w mediach społecznościowych, ma mniej czasu na treningi. Raport pokazuje, że na korzystanie z tych urządzeń młodzi ludzie poświęcają dziennie średnio prawie trzy godziny, a co ciekawe, częściej i dłużej z tych urządzeń korzystają dziewczęta niż chłopcy. Na przykład w weekend aż 74 proc. dziewcząt używa smartfona nadmiernie długo.

1. Zabieraj rodzinę na spacer. Ustalcie za każdym razem temat spaceru: może to być liczenie określonych drzew, kolorów domów, zwierząt… Bądźcie kreatywni w wymyślaniu tematów przewodnich spacerów.

2. Stwórzcie tygodniowe wyzwanie sprawnościowe. Może to być na przykład wyzwanie na skakankę. Zacznijcie od pięćdziesięciu skoków i tak każdego dnia dokładajcie kolejnych dziesięć. Zróbcie plansze dla wszystkich członków rodziny i zapisujcie punkty za wykonanie wyzwania dnia, a dodatkowe punkty możecie przyznawać na przykład za najdłuższy nieprzerwany skok. Możecie również zmieniać przyrządy do ćwiczeń na hula-hop, piłkę, paletki do badmintona czy tenisa, a może przypomnicie sobie i dzieciom grę w gumę?

3. Domowa dyskoteka – konkurs tańca połączony z karaoke. To kolejny pomysł na aktywność ruchową dla całej Rodziny. Taniec bardzo pozytywnie wpływa na naszą sprawność, a do tego przynosi zwykle dużo dobrej zabawy i śmiechu. W internecie dostępnych jest cała masa filmików tańczących rodziców i ich dzieci. Inspirujcie się do własnych zabaw.

4. Eksplorujcie nowe dyscypliny sportu. Wspólnie całą rodziną porozmawiajcie o tym, jakich     dyscyplin sportu chcielibyście spróbować, poćwiczyć i więcej się o nich dowiedzieć. Stwórzcie listę, do której każdy z domowników doda swoje propozycje. Następnie popytajcie wśród znajomych, poszukajcie miejsc i odpowiednich trenerów i zorganizujcie dla całej rodziny taki pokazowy trening, w którym wszyscy będziecie aktywnie uczestniczyli. Może będzie to zumba, boks, tenis, jazda konna lub jeszcze coś innego. Może się okazać, że z takiej próby jakiejś dyscypliny sportu narodzi się wielka pasja lub mniejsze hobby.

5. Grajcie w kalambury. Wybierajcie jako motywy gry – owoce, warzywa, posiłki, dania itp. Oprócz odgadniętej nazwy czy hasła dodajcie jeszcze jakąś informację związaną z walorem zdrowotnym. Doceńcie wiedzę dodatkowymi punktami. Niech aktywnie bierze udział w niej cała Rodzina. No i koniecznie dużo się ruszajcie, opowiadając swoim ciałem.

6. Zróbcie swoją grę MEMO lub grę W PARY. Dwie karty do pary nie muszą jednak pokazywać tych samych obrazków. Na jednej może być na przykład owoc, a na drugiej – jego cechy i właściwości dla naszego zdrowia, a także przepisy. Za więcej informacji nagradzajcie dodatkowymi punktami.

7. Zbudujcie swój domowy zielony ogródek. Jeśli nie macie warunków zbudowania ogródka na świeżym powietrzu, wspólnie możecie taki mini ogródek stworzyć na parapecie lub balkonie. Jest wiele warzyw odpowiednich do takiej uprawy. Przy wspólnym tworzeniu możecie uczyć się o danych roślinach, o ich smaku, wykorzystaniu w kuchni i walorach dla zdrowia. Zdobycie takiej wiedzy od najmłodszych lat jest bardzo cenne. Posadźcie szczypiorek, pietruszkę, zasiejcie kiełki. Przy wspólnych zbiorach i posiłku poczujecie ogromną radość. Jeśli możecie zrobić to na świeżym powietrzu, angażujcie dzieci w podlewanie, pielenie itp.

8. Żywe ZOO. Zaproponujcie swoim dzieciom zabawę w naśladowanie zwierząt poprzez ruch. Pozwólcie im naśladować charakterystyczne zachowania zwierząt przez kilka minut. Koty i psy chodzące na czterech łapach, żyrafy wyciągające swoje długie szyje i dostojnie chodzące na długich patykowatych nogach, ptaki, które machają skrzydłami itd.

9. Róbcie wspólne wycieczki rowerowe i odkrywajcie okolicę. Taka wycieczka może być wycieczką wielopokoleniową. Możecie poznawać swoją okolicę pod względem historii, ale także innych miejsc. Nieodzownym elementem takich wypadów rowerowych może być wspaniały piknik z przygotowanym przez was zdrowym prowiantem. Na łące, w lesie, czy parku można również aktywnie i rodzinnie spędzić wspólny czas, zabierając ze sobą piłkę, frisbee czy paletki do badmintona.

10. Domowa pajęczyna. Do tej zabawy potrzebować będziesz włóczkę lub sznurek. Rozciągnij włóczkę na całą szerokość pokoju, a może nawet jeszcze większą powierzchnię mieszkania i stwórz z niej pajęczynę. Zahaczaj ją o nogi czy oparcie krzesła, przeciągnij pod stołem, poprowadź do lampy itd. Spróbuj opracować wielopoziomowy labirynt, którego przejście będzie wyzwaniem dla Twojego dziecka, jak również dla Ciebie. A teraz oznacz start i metę. Wygięcia, przeskoki, turlanie się po podłodze – to wszystko jest możliwe, by osiągnąć cel bez dotykania pajęczyny. Przy każdej zabawie bądź uważny i ostrożny, tak by nie stało się nic przykrego Twoim dzieciom. Z każdej zabawy zrób rodzinny rytuał, to właśnie on niesamowicie tworzy więzi rodzinne.

Czasem trudno jest zacząć, ale razem z Programem Królów pomożemy Wam przełamać impas. Zaczniecie stopniowo, całą Rodziną, pobudzać aktywność ruchową, tak by nabrała ona cech regularności. W grupach uczestników Programu inspirujemy się wzajemnie, tak by tę aktywność w końcu pokochać. Może ona bowiem bardzo wzbogacić nasze życie i pomóc odkryć nowe obszary zdrowego spędzania wolnego czasu. Przecież to właśnie ruch utrzymuje nas w dobrej kondycji i zdrowiu, a ono pozwala cieszyć się życiem i tworzyć szczęśliwą Rodzinę. Świadomie zadbajmy o aktywność, gdyż jej brak ma zgubny wpływ na wszelki rozwój, spowalniając go w obszarze tak fizycznym, jak i psychicznym. Zbyt mała aktywność może doprowadzić do nadwagi lub otyłości. Zapobiegajmy temu już dziś, by jutro cieszyć się zdrowiem i wigorem. Dawaj dobry przykład! Dzieci są doskonałymi obserwatorami i naśladują to, co widzą u swoich rodziców. Zadbajmy więc o dobre nawyki żywieniowe, pokażmy dzieciom na czym polega zdrowy styl życia, który uwzględnia również aktywność sportową. Bądźmy też pozytywnie nastawieni do życia. Naszą misją jest bowiem stworzenie Zdrowej i Szczęśliwej Rodziny. Nie sposób również w tym miejscu nie nawiązać do hierarchii wartości, którą zajmowaliśmy się wcześniej. W momencie kiedy i Ciebie ogarnia lenistwo czy niechęć, a może najzwyczajniej jesteś nieco zmęczony i nie masz ochoty na zbytnią aktywność, to przypomnij sobie, czym kierujesz się w życiu. Dzięki temu odzyskasz motywację do działania – do tworzenia zdrowej i szczęśliwej Rodziny.

 

Treść jest częścią naszego najnowszego E-booka “Jak budować zdrową i szczęśliwą Rodzinę.”  Pobierz całość za darmo kliknij tutaj  👉  E-book   (w rubryce imię i nazwisko Eksperta wpisz “BLOG” )