Żyjemy szybko, rywalizujemy o tytuł pracownika miesiąca, stawiamy sobie coraz wyżej poprzeczkę, chcemy sprostać wymaganiom swoich i innych, a także staramy otaczać się przedmiotami, które uważamy za niezbędne do życia, które podniosą nasz status społeczny. Wszystkie te czynniki wpływają na naszą kondycję psychiczną, samopoczucie i mogą powodować stres, z którym najczęściej walczymy „zajadając go”. Pozornie czujemy wtedy uczucie głodu, jednak jest to apetyt. Różnica polega na tym, że głód jest odczuciem fizjologicznym, a apetyt potrzebą psychologiczną zjedzenia czegoś, aby poczuć ulgę i sprawić sobie przyjemność. Im częściej dopada nas stres, tym częściej podjadamy słone lub słodkie przekąski co powoduje wzrost wagi.

Największym zagrożeniem dla organizmu jest stresor lub stresory, które oddziałują przez dłuższy czas powodując stan przewlekły. W przypadku pojedynczej sytuacji i stresora, który oddziałuje na nas krótko efekt będzie odwrotny. Spowoduje to zahamowanie apetytu i brak uczucia głodu. Podczas przewlekłego stresu bardzo często mylimy emocje z głodem i jemy coraz większe posiłki. Przy braku ruchu nadmiar energii z pokarmu zamieniany jest w tkankę tłuszczową magazynowaną w organizmie. Każdy ma indywidualną reakcję na stres i inaczej rozładowuje emocje w przypadku sytuacji kryzysowej. Trzeba wypracować sobie swoją własną skuteczną strategie polegającą na przykład na ćwiczeniach relaksacyjnych, aktywności fizycznej, odpoczynek lub świadome odcięcie się od stresora. Wszystkie te techniki sprzyjają zdystansowaniu i poradzeniu sobie z sytuacją wywołującą stres bez konieczności podjadania.

Jedzenie jest najprostszą reakcją na stres, ponieważ to co przynosi chwilową ulgę jest łatwo dostępne. Bardzo często sięgamy nie tylko po przekąski, ale także papierosy czy alkohol. Dodatkowo wysokokaloryczny pokarm powoduje wzrost masy ciała i przy braku ruchu prowadzi do nadwagi i otyłości. Zmiana wyglądu negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i może być dodatkowym czynnikiem wywołującym stres. Jeżeli nie jesteśmy w stanie sami poradzić sobie w sytuacji kryzysowej i stres odbija się na naszej diecie warto spróbować konsultacji z ekspertem, który przygotuje odpowiedni plan dietetyczny. Nie tylko dobierze składniki, które są zdrowe i smaczne, ale jednocześnie zaplanuje pory jedzenia i porcje tak, abyśmy czuli się pełni energii, zdrowi i silni.

Napisz do nas!

Zrób pierwszy krok i wypełnij ankietę  👉 DOŁĄCZ