Porzeczki to jeden z najzdrowszych owoców lata. Mając to na uwadze, jedz je regularnie, szczególnie w formie świeżych, surowych owoców. Sprawdź, jakie witaminy i minerały zawierają porzeczki.

Czarne porzeczki

Czarne porzeczki, czyli te, których smak jest trochę bardziej kwaśny, są dobrym źródłem wielu witamin i pierwiastków mineralnych:

  • witaminy A (beta karoten),
  • witamin z grupy B: B1, B2, B5, B6,
  • witaminy E,
  • składników mineralnych: wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, miedzi i manganu.

Niemniej szczególną uwagę warto zwrócić na fakt, iż stanowią one prawdziwą kopalnię witaminy C – w 100 gramach dostarczają aż 181 miligramów tej witaminy, która to ilość pokrywa… 241% naszego dziennego zapotrzebowania!

Czarne porzeczki wyróżniają się również dużą zawartością antocyjanów i polifenoli – czyli antyoksydantów, a także błonnika pokarmowego.

Przez swoje wartości odżywcze czarne porzeczki:

  • podnoszą odporność organizmu i przyspieszają rekonwalescencję przy różnego rodzaju infekcjach górnych dróg oddechowych
  • regulują pracę jelit
  • zapobiegają anemii
  • poprawiają wzrok
  • wspomagają leczenie migreny
  • poprawiają wygląd włosów, skóry i paznokci
  • „odkwaszają” organizm
  • obniżają poziom złego cholesterolu we krwi
  • pomagają obniżyć nadciśnienie
  • wspomagają pracę serca
  • uszczelniają naczynia krwionośne
  • wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn (m. in. dzięki moczopędnemu działaniu)
  • mają działanie antyoksydacyjne (tj. wyłapują i neutralizują tzw. wolne rodniki) i przeciwzapalne
  • mają działanie przeciwbakteryjne

Czarne porzeczki dostarczają w 100 gramach 63 kalorii (kcal), a więc z powodzeniem mogą być wprowadzone do diety osób, które dbają o linię. Tym bardziej, że ich indeks glikemiczny wynosi jedynie 15.

Czerwone porzeczki

W tym owocu znajdziemy zdrowe składniki takie jak:
witamina C, A, B1, B2, B6, E, błonnik, beta- karoten, potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź i mangan.

Spożywanie czerwonych porzeczek jest zalecane w przeziębieniach, grypie czy anginie. Dzięki bogatemu składowi chemicznemu owoce te posiadają właściwości oczyszczające, odświeżające, moczopędne, przeczyszczające, wzmacniające, odtruwające oraz tamują krwawienie.

Spożywanie porzeczki czerwonej jest zalecane w wielu schorzeniach, takich jak reumatyzm, brak łaknienia, kamienie moczowe, niestrawność spowodowana niedoborem soków trawiennych, niewydolność wątrobowa lub przewlekłe schorzenie wątroby, zapalenie dróg moczowych, zaparcia, kolki, migreny, dolegliwości serca a nawet miażdżyca naczyń.

Czerwone porzeczki dostarczają również odrobinę mniej kalorii tj. 56 kcal/ 100g, ale troszkę wyższy, choć wciąż niski indeks glikemiczny wynoszący 25.

Porzeczki to samo zdrowie!

Jakie jeszcze owoce mogą być wprowadzone do diety osób, które dbają o linię? Porozmawiaj z ekspertem Programu Królów ds. żywienia i dowiedz się, jakie są zasady zdrowej diety.

Zobacz też:
Owoce leśne – jakie mają właściwości i zalety?
Jakie właściwości mają borówki?